미혼여성의 결혼과 출산에 관한 인식: 육아 예능 프로그램 <슈퍼맨이 돌아왔다> 시청 경험을 중심으로 > 사업성과

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논문 | 미혼여성의 결혼과 출산에 관한 인식: 육아 예능 프로그램 <슈퍼맨이 돌아왔다> 시청 경험을 중심으로

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작성자 관리자 작성일21-03-31 14:40 조회524회 댓글0건

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송시영, 박하영주수산나, 김성희. (2021). 미혼여성의 결혼과 출산에 관한 인식: 육아 예능 프로그램 <슈퍼맨이 돌아왔다> 시청 경험을 중심으로. 한국가족관계학회지, 25(4), 77-97. 


DOI: http://dx.doi.org/10.21321/jfr.25.4.77


ABSTRACT


연구목적: 본 연구는 육아 예능 프로그램인 KBS2 TV <슈퍼맨이 돌아왔다> 시청경험을 토대로 결혼과 출산에 관한 인식을 살펴보고자 20대 중후반 미혼여성들을 대상으로 심층면접을 실시하였다. 연구방법: 수집된 자료를 Creswell의 나선형 자료분석 절차를 토대로 분석한 결과, 크게 결혼과 출산에 관한 인식과 이를 바탕으로 한 프로그램에 대한 해석의 주제가 도출되었다. 연구결과: 결혼과 출산에 관한 인식은 상호작용적 요소와 결혼과 출산 희망 여부로 구분되었으며, 프로그램에 대한 해석은 결혼과 출산 희망 여부에 따라 나뉜 네 집단의 해석을 바탕으로 긍정적인 해석과 부정적인 해석으로 나뉘었다. 결과적으로 연구 참여자들은 본인의 기존 가치관, 사회경제적 배경, 주변 사례와 가정환경을 바탕으로 평소에 지니고 있던 결혼과 출산에 관한 기존의 생각과 가치관을 그대로 유지하거나 이것이 더욱 구체화되고 강화되는 것으로 나타났으며, 주체적으로 프로그램에 공감하거나 비판적인 해석을 하고 있었다. 논의 및 결론: 본 연구는 20대 중후반 미혼여성의 육아 예능 프로그램 시청경험과 결혼 및 출산에 관한 인식을 연결 짓는 과정을 경험적으로 탐색했다는 점에서 의의가 있다.
Objectives: This study was conducted to explore the perception of marriage and childbirth among unmarried women through the experience in audience reception of parenting entertainment TV program < The Return of Superman >. Method: In-depth interviews were conducted for unmarried women in their mid to late 20s, and the collected data were analyzed based on Creswell's data analysis spiral. Results: As a result, the theme of perception of marriage and childbirth and interpretation of the program were largely drawn. The perception of marriage and childbirth was divided into interactive elements and whether or not marriage and childbirth were desired, and the interpretation of the program was divided into positive and negative interpretations. Furthermore, participants watched the program and maintained their existing thoughts and values of marriage and childbirth, which they usually had, or it was found to be more concrete and strengthened based on their existing values, socio-economic background, surrounding cases and family environment. Conclusions: This study is meaningful in that specifically examining the process of linking the experience of watching the parenting entertainment TV program and the perception of marriage and childbirth of unmarried women in their mid to late 20s.